Jak řadit na elektrokole, ale i čistit a mazat řetěz

Tento článek by vás měl naučit:

1. Jak správné řadit na elektrokole, aby váš řetěz vydržel co nejdéle.
2. Jak vyčistit řetěz, (možné způsoby ) ale i kazetu s převodníkem.
3. Jak správně mazat řetěz.


1. Správné řazení na elektrokole


Vzhledem k tomu, že pohonná jednotka na elektrokole podle dané dopomoci zajišťuje potřebnou podporu při šlapání, nevzniká u vlastníku elektrokol pocit, že je něco v nepořádku.

Přitom se články řetězu neustále pohybují kolem ozubených kol hnacího ústrojí a vytvářejí mezi kusy kovu obrovské třecí body. Síla z motoru přenesená do řetězu je zde mnohonásobně vyšší, než na běžném kole.

A co je ještě horší, rychlost opotřebení celé hnací jednotky se ještě zrychluje, když se do řetězu dostane nečistota, písek nebo prach.

Právě proto byl článek ještě doplněn i o čistění a mazaní hnací jednotky. Chcete-li totiž váš řetěz udržovat v perfektním stavu, určitě si přečtěte celý článek.

Velkým nešvarem je však špatné řazení na elektrokole, a to hlavně v kopcovitých pasážích. Nevhodná volba převodu ubírá energii jak jezdci, tak i baterii kola, ale také ničí řetěz.

Motor vám sice pomáhá, ale při špatných převodech a asistenci dokáže řetěz na elektrokole do roka zničit.

Možná nad tím může někdo mávnout rukou, že koupí nový řetěz za pár stovek, a je to. Nutno dodat, že elektrokola mají řetězy vyvinuté speciálně pro větší namáhání, tudíž pokud použijete klasický řetěz na běžné kolo, bude za pár měsíců natažený.

Vytahaný a neudržovaný řetěz opotřebovává zuby na převodníku a zuby na volnoběžném kolečku a později i zuby na kolečkách kladky přehazovačky. To může dojít až do stádia, kdy řetěz jednoduše přeskakuje přes zuby kazety.

Tudíž jízda na tomto elektrokole je jednoduše nemožná. Výměna je většinou nutná u celého převodového kompletu, nákladná je dle toho, o kolika převodové ústrojí se jedná, zda o deseti, jedenácti nebo dvanácti kolečko.

V každém případě se bude jednat minimální o pár tisíc Kč. Například cena nového řetězu na elektrokola se pohybuje od 500 Kč a víš. Velice kvalitní řetězy vyrábí značka KMC, jak pro klasická kola, tak i speciálně pro elektrokola, které jsou označené písmenem E


Pravidlo č.1: Lehčí převody


Nejezděte zbytečně těžké převody. Jednak tím zkracuje životnost řetězu a zbytečně zatěžujete svoje nohy i motor. Jezděte tak, aby bylo šlapání pohodlné a snadné.

Při řazení na lehčí převod byste neměli řadit v záběru, tedy když dáváte do šlapání nejvíce síly. Je nezbytné na několik šlápnutí povolit tlak na pedály a zařadit.

Pokud před sebou vidíte prudký kopec, je lepší si přeřadit na lehčí převod už pod ním, jakmile se budete snažit podřadit přímo v kopci v plném záběru, půjde to daleko hůře.

Totéž platí při dobrzďování a výrazném snížení rychlosti a průjezdu zatáčkou. Řadíme lehčí převod před zatáčkou, řadíme před přibrzděním. Při řazení v záběru je řetěz daleko více napnutý a měniče tak mají více práce s jeho přesunem.


Pravidlo č.2: Vyšší kadence


Těžší převody nejsou samy o sobě špatné, avšak škodí v kombinaci s nízkou frekvencí šlapání, nejvíce v kopcovitých pasážích, kde zatěžují nejen vaše nohy, ale spotřebovávají i více energie z baterie, než je nutné.

Správná frekvence šlapání je stěžejní pro pohodlnou jízdu. Optimální rekreační kadence je cca 60 – 80 otáček za minutu., což se každému rekreačnímu jezdci bude zdát příliš, ale je to tak.

Tato optimální kadence méně zatěžujete pohonnou jednotku, převody i řetěz.  Kadenci šlapání lze měřit na mnoha displejích elektrokol i v aplikacích.


2. Vyčištění řetězu, kazety a převodníku


Statistika nuda je, ale její přesně údaje vypovídají i o chování zákazníků, respektive majitelů elektrokol.

Tu, kterou uveřejnil mělnický prodejce Akumo, jenž jen v roce 2021 realizoval více než 10000 servisních zásahů, přináší možná tvrdé zjištění o tom, jaké nedostatky má chování majitelů elektrokol a jaké jsou z toho nutné servisní zásahy a zbytečné další náklady majitelů.

Statistiky Akumo vede na kolech značek Apache, Pells, CTM, Bulis, Haibike, Cube, Ghost, Lapierre, Leader fox, Crussis, která prodává a nabízí k porovnání a vyzkoušení, i na kolech dalších značek, která přijímá k servisu.

Na pomyslném žebříčku je s velký náskokem nedostatečná péče o řetěz. Přes 72 % elektrokol, která Akumo v roce servisovalo, vykazovalo nedostatečnou péči o řetěz, nedostatečné mazání a čištění řetězu, překročení jeho životnosti a z toho plynoucí opotřebení a následná nutná výměna celého řetězového ústrojí.

Elektrocyklisté možná řeší motory a baterie, v lepším případě správné zimní skladování nebo efektivní dobíjení, ale v drtivé většině případů zapomínají na to, co dělá kolo kolem, a to je stále řetězový pohon.

Přitom kápnout těch pár kapek oleje na řetěz a po chvíli jej otřít dosucha není zásah vyžadující vysokou školu. Rada je prostá: mazat správnými mazivem, správně čistit a případně včas měnit již natažený řetěz.

Zanesený řetěz můžeme vyčistit několika způsoby. Vždy ale nejvíce závisí jaká je míra zanesení. Povětšinou stačí na řetěz nastříkat nějaký čistič.

Poté jej protáhněte přes suchý hadr, abyste odstranili případné nahromaděné nečistoty. Pokud váš řetěz potřebuje důkladnější čištění, můžete použít pračku na řetěz.

Pračka na řetěz má své výhody i nevýhody. Samotné čištění s pračkou na řetěz je nejlepší několikrát opakovat.

pračka na řetězNajít nejlepší pračku na řetěz za nejnižší cenu

Vždy s novou čistou nádobkou, ale také novým čistícím prostředkem, dokud nemáte řetěz zcela čistý. V případě velkého zanesení je nejlepší řetěz úplně sundat. Buď je za pomoci rychlospojky, kde musíte mít kleště nebo k rozpojení použít nýtovač.

Před rozpojováním řetězu nýtovačem je dobré odřadit na malý pastorek a malý převodník nebo sundat řetěz z převodníku, a snížit tak napětí přehazovačky. Článek přesně usadíme do nýtovače, dotáhneme přítlačný šroub a rozpojíme.

Po rozpojení řetězu je nejlepší řešení vložit ho do sklenice a zalít jej technickým benzínem. Bohatě stačí, aby byl celý ponořený. Po půl hodince můžete špinavý technický benzín vylít a postup opakovat. Mastnoty a uleželé špíny z článků řetězu bude již o poznání méně.

Opakujte do té doby, dokud nezůstane samotný benzín naprosto čistý. Jakmile uvidíte, že již nádoba zcela čistá, tak řetěz vyndejte a dokonale ho osušte. Nepoužívejte hadry, které pouští chlupy, aby nedocházelo nalepení mikro částeček do řetězu.

Vyčistěte i kazetu a převodník


Vyčištění řetězu je určitě správná cesta, ale pokud se podíváte pořádně na vaši kazetu, přehazovačku i přední převodník, nepochybně na něm najdete slušný nános špíny.

Ta musí všechna pryč, jinak se bude neustále nabalovat do řetězu. Na předním převodníku se zaměřte hlavně na místa mezi zuby, kde je vždy nalepeno tolik maziva se špínou. Až potom setřete levou i pravou stranu převodníku suchým hadrem, který bude po očištění na vyhození.

Čistěte tak dlouho dokud nebude hadra úplně čistá. Je to až k nevíře, kolik nánosu v těchto místech je. Poté se zaměřte na zadní kazetu. K tomu se hodí nejlépe čistící kartáč.

Nezapomeňte na konci práce také vyčistit veškeré kartáče od nalepeného maziva, nejlépe právě jedním z mnoha odmašťovadel určené na čištění řetězu.


Jak namazat řetěz a na co si dát pozor:


Začneme tročku oklikou, ale je to nutné. Zejména jsou tyto první řádky věnované všem novým majitelům elektrokol nebo těm, kteří se chtějí koupit teprve elektrokolo. Určitě byste měli vědět něco málo o továrních mazivech.

Při laboratorním testováních bylo zjištěno. že tovární maziva jsou absolutně neúčinné, což dosti dramaticky zkracuje životnost řetězu.

Samotná míra opotřebení továrního maziva Shimano při testech, byla téměř pětkrát vyšší než u pěti nejlepších kapacích maziv na trhu a téměř 10 krát vyšší než u aplikace vosku Secret Chain Blend od Silca.

Smutná pravda je, že tato tovární maziva slouží jako konzervační prostředek. Proč je tedy značky používají, když nemají žádnou účinnost? No je to jednoduché. Jejich úloha je primárně chránit před rzí.

Vše začíná přímo při kompletování elektrokol či kol. Každá značka je montuje jinde, kdy je pak logistická doprava doručuje následně do dané země.

Vzhledem k tomu, že jsou tyto kola určené přímo k prodeji v daných krabicích, nemáte vůbec představu v jakém stavu vám elektrokolo dorazí přímo domů.

Jsou prodejci, kteří vám elektrokolo přivezou vlastní dopravou, kde je již elektrokolo složené, prošlo servisní prohlídkou a daný řidič představí veškeré funkce novému majiteli.

Pak je tu skupina prodejců, kteří prodávají elektrokola, tak jak byla doručena do naší země. Tedy klasické papírové krabici, kde mohlo takové elektrokolo být uloženo klidně rok i déle.

Takový nový majitel elektrokola bude pravděpodobně zvědavý, jak se na elektrokole jezdí. Nějaký servis ho zřejmě nebude vůbec zajímat, protože se přece koupil nové elektrokolo.

Také jako bylo uvedeno v začátku článku, samotná pohonná jednotka zastává slušnou dopomoc. Pokud funguje, tak u majitelů není důvod řešit nějaký servis. Ono se stačí podívat na jakých kolech jezdí běžně 85% společnosti na pozemních komunikacích.

Tím samozřejmě nemyslíme hodnotu kol, ale jejich samotnou údržbu. Přitom krása jízdních kol spočívá naprosté jednoduchosti hnací jednotky. Krásné svezení může být na 50 let starém kole, které je ale stále udržováno.

Prvé by vás tedy mělo zajímat, zdali bylo vaše elektrokolo servisované či  ne. Pak byste měli řetěz a vše co bylo zamazané továrním mazivem odstranit, tudíž mrkněte znovu na čistění řetězu.

Úloha mazání řetězu je jednoduchá, poskytuje mazivo pro vnitřní fungování vašeho řetězu a zároveň zabraňuje co největšímu znečištění.

U elektrokol také dokáže o několik procent prodloužit dojezd, ale i snížit hladinu tření, mezi všemi místy, kde řetěz prochází.

Existuje mnoho řetězových maziv, které dělají mazací část dost dobře. Můžeme vám zaručit, že pokud budete mít řetěz vyčištěný a poté správně namazaný, vaše nohy to vyloženě poznají.

Síla vložená do pedálu bude o dost nižší, jenž bude mít za následek hladší i méně náročnou jízdu. Nejčastější chybou při mazání řetězu je použití mnohem většího množství maziva, než je potřeba.

Pokud je váš řetěz černý od špíny, pravděpodobně jste přidali příliš mnoho maziva a přebytek jste neotřelý. Pokud k tomu dojde, vyčistěte řetěz a začněte znovu.

Mazivo pomáhá řetězu pouze tehdy, když se dostane do válečků řetězu. Přebytečné mazivo na jiných částech řetězu (nebo pokud je řetěz viditelně mokrý mazivem) přitáhne více nečistot a špíny.

Pozor také, aby se vám přebytky nedostaly do brzd. Jelikož za náhlý pokles účinku kotoučových brzd může nejčastěji kontaminace brzdových destiček a kotoučů.

Dochází k ní typicky při mazání řetězu, vidlice, ale třeba i při transportu kola. Stačí trocha oleje a výkon brzdy rapidně klesá. Jestliže už k zamaštění systému došlo, pečlivě očistěte kotouče speciálním přípravkem nebo isopropylalkoholem a vyměňte brzdové destičky.

Do jejich porézní struktury se mastnota rychle vpije a vyčištění je problematické. Odmaštění a zahřátí pravděpodobně jejich výkon zlepší, ale už nikdy nebude stoprocentní. Všechny maziva mají přesné pokyny pro aplikaci.

Je nezbytné, abyste při aplikaci kteréhokoli z těchto produktů na svůj řetěz dodržovali tyto pokyny, chcete-li využít všech výhod maziva.

Mnoho z nich vyžaduje pouze jednu kapku maziva na váleček na každém článku řetězu. Maziva mají také různou dobu tuhnutí, což znamená, že byste měli nechat mazivu čas, aby bylo absorbováno do řetězu. Tato nastavená doba může být od několika hodin až po celý den.

Pokud chcete celé hnací ústrojí udržovat v co nejlepším stavu, nikdy nemažte řetěz těsně před jízdou. Nejlepší je přidat nové mazivo poté, co řetěz vyčistíte a necháte ho zcela proschnout (nebo ho alespoň co nejvíce otřete).

Pozor si dejte i na druhy maziv. Například tovární mazivo zabraňuje tomu, aby se špičková maziva (zejména na voskové bázi) přilepila k řetězu.

Pokud takové mazivo nanesete na nevyčištěný, továrně namazaný řetěz, tak to jednoduše skončí s výsledkem, že mazivo zkrátka nepřilne na řetěz.

To poznáte tak, že vám bude po nějakou dobu ukapávat z řetězu. Nebo použijete jiné mazivo, na jiné bázi, oproti dřívějšímu mazání. Nejlepší je řetěz zase důkladně vyčistit a poté nanést nové mazivo.

Pokud chcete ušetřit čas, kupte si několik řetězů, a ty budete mít vždy připravené k rychlé výměně. Samozřejmě bude nutné také čas od času vyčistit kazetu, převodník i přehazovačku, ale nejdůležitější díl na elektrokole je právě řetěz.

Závěrem dodáme asi tolik. Ne vždy se každému chce dělat údržbu. Přesto pravidelné čištění i mazání řetězu vám ušetří spoustu energie, jak vaší, tak i z baterie, včetně nemalých peněz za nové díly.

Send this to a friend