Bimotal Elevate, šikovné řešení pro přestavbu na elektrokolo

Jestli na sobě pozorujete úbytek sil, i když na kole jezdíte pravidelně, určitě vám v hlavě několikrát probleskla myšlenka o koupi elektrokola. Například dopomoc v kopcích od pohonné jednotky by se určitě hodila. Určitě vás jistě několikrát nějaké to elektrokolo předjelo.

To jste možná říkali, že to sice jede pěkně, ale vzhledově a váhově to zase žádná hitparáda není. Ano to je pravda, ale jenom z části. Elektrokol je na trhu nespočet a rozdíly jsou v nich opravdu převeliké. Proto také existuje spousta potenciálních zájemců, které odrazuje od nákupu mnoho nežádoucích faktorů z elektrokol.

Například to může být právě jejich vysoká váha i tím pádem horší ovladatelnost v terénu. Co když si ale říkáte, že nepotřebujete mít nic extra. Zkrátka své kolo milujete natolik, že by vám bohatě stačilo vaše staré kolo, na kterém by byl malý elektromotorek.

Naštěstí dnes existuje nespočet takových možností, jak předělat vaše staré kolo na elektrokolo. Například levný pohon Clip, o kterém si můžete přečíst zde. Nebo řešení od BikeOn.com, které se bohužel z dobrého nápadu od představení stále nezačalo prodávat. Popřípadě mrkněte na řešení od Revolution Works. Spoustu sad pro přestavbu z běžného kola na elektrokola koupíte i u nás.

sada na přestavbu

Objednat si sadu pro přestavbu na elektrokolo

S velmi zajímavým řešením přišel američan Toby Ricco. Ještě než se zrodila první verze pohonné jednotky Bimotal, měl Ricco celoživotní sen stát se inženýrem v Tesle.

Tato posedlost začala u něj již v mladém věku. Nakonec po dokončení vysoké školy na UC Berkeley, se mu nakonec jeho sen splnil. Svého času se podílel na vývoji pohonné jednotky pro Model 3, čímž velmi pomohl dostat Teslu v automobilovém průmysl v sekci elektromobility na výsluní.

Toby je mimo svou profesi také milovníkem cyklistiky a lyžování. Avšak při jednom nevinném sjezdu na lyžích došlo ke srážce. Bohužel si vážně poranil koleno, které ho od té doby nepřestalo zlobit a také ho celkem vážně limituje při šlapání do pedálů.

Byla to pro něj situace k uzoufání, když tolik milujete své kolo. V případě Tobyho to byl Cannondale Scalpel s vidlicí Lefty. Poprvé se po elektrokole začal rozhlížet zhruba v roce 2016, ale nebyl spokojen s nabídkou.

Současně se mu nechtělo investovat celkem horentní sumu ( 5000–10 000 $ ) do e-biku, který by splnil všechny jeho požadavky. Pořád vymýšlel, co na elektrokole udělat jinak, aby podstatně nezvýšil hmotnost a současně zajistil požadované jízdní vlastnosti.

Zkoušel vymyslet něco, co bude opravdu jiné, ale přesně na míru jeho potřebám. Jednoduše řečeno: jeho kolo na dvě varianty. Samozřejmě chtěl tento projekt vypracovat ihned a naplno ho rozvíjet, takže podal výpověď a po pěti letech Teslu zcela opustil. Jako správný strojní inženýr začal koumat i vyvíjet. 

Do tohoto teamu se ještě připojili Lauren Deunsing, viceprezidentku pro provoz, která léta pracovala ve společnosti NICA a přináší zkušenosti z cyklistického průmyslu, ale také Jasona Roessleina, produktového ředitele, který rovněž pochází z Tesly a SpaceX.

Vzhledem k tomu, že šlo o startup s velmi malými finančními prostředky, musel být návrh a inženýrství provedeny co nejhospodárněji. Tobymu patří určitě velký respekt, jelikož přes nespočet nejrůznějších pohonů, které jsou na trhu, přišel s opravdu zajímavým řešením.

V podstatě chytře využil zadní kotoučovou brzdu a na tu upevnil ozubené kolečko do stejných šesti děr, které drží kotoučovou brzdu. Při instalaci jednoduše vyjmete standardní šrouby M6 a vyměňte je za šrouby s prodlouženými svorníky.

Je jedno jestli máte, 140, 160, 180 nebo 200 mm kotoučovou brzdu. Bimotal slibuje plnou kompatibilitu u těchto velikostech kotoučových brzd. Nad toto ozubené kolo z kovu se již připevní motor o velikosti smartphonu, na kterém je pro změnu hnací ozubené kolo z polymeru.

Motorová jednotka se na ně nasune a upne. Jednou z prvotních obav bylo teplo, jenž vzniká při brždění, ale také při převodu hnací jednotky.

detail motoru bimotal elevate

Při testech bylo ale zjištěno, že teplo je téměř neměřitelné, protože motor je fyzicky oddělený od rotoru. To celé uzavírá baterie připomínající vzhledem láhev na vodu, jenž je upevněna právě v těchto místě daného rámu kola. 

Velkou výhodou tohoto netradičního elektromotoru je, že lze namontovat prakticky na každé horské kolo s brzdovými kotouči. Malý ovladač plynu na řídítkách vám umožní rozhodnout se, kdy zapnout motor, abyste získali rychlý příval energie. Sami si tedy vyberete, kdy a jak vám Bimotal bude pomáhat.

Když už mluvíme o motoru, ten dokáže vyvinout neuvěřitelných 100 Nm špičkového točivého momentu a 50 Nm trvalého točivého momentu pod 750 wattů. Dokáže vyvinout rychlost až 28 mph (48 km/h), což ve státech EU není legální, ale znáte to, jak to tady je s přečipováním elektrokol.

Pokud byste chtěli motor vyjmout, například kvůli odcizení, lze jej  pomocí jednoduchého rychloupínáku odepnout včetně baterie a rázem máte skoro své staré kolo. Baterie má pouze 250 Wh, což není velká kapacita, ale na druhou stranu má váhu pouze 1,5 kg. 

Dojezdové odhady se pohybují mezi 25 – 50 km, samozřejmě v závislosti na stylu jízdy. Podle Bimotalu je systém zatím pouze plynový, takže jej nebudete moci použít jako pedálový asistenční systém pro prodloužení životnosti baterie, tak jak je to u běžných pohonných jednotek.

V Bimotalu pracují také na funkci plynového asistenta, který bude mít Bluetooth, tím pádem se odstraní zbytečné kabely z plynu. Veškeré nadšení i výhody od tohoto pohonu má ale jeden velký nedostatek, jenž se týká právě toho, že se tento pohon nedá vůbec koupit.


Zkrátka je o něj velký zájem. Jediné co můžete maximálně udělat, že vložíte email, kdy budete vědět, že je opět skladem.


Aktualizováno 21.9.2022

Bimotal nedávno informoval všechny, kteří již měli zaplacenou předobjednávku nebo vložili svůj email,  že dorazila velká zásilka tohoto motoru na sklad.

Původní seznam předobjednávek by chtěl Bimotal do začátku roku 2023 vyřídit. Poté okamžitě začít vyřizovat objednávky dalších čekajících zákazníku, které se nakupí od tohoto období.

Pokud máte vážný zájem, můžete si zatím zaplatit předobjednávku za $100 dolarů. Určitě se ale informujte, kolik bude stát později doprava do Č.R.

Send this to a friend