X tipů, podle čeho si vybrat vaše první elektrokolo

Jelikož je současný trh s elektrokoly naprosto přehlcen, je pro zákazníka mnohdy největší problém vůbec si vybrat z tisíce modelů jedno elektrokolo. Určitě souhlasíme, že to není jednoduché. Na druhou stranu, pokud si přečtěte tento článek, rázem si uděláte jasnou představu, jak se elektrokola rozděluji a jaké bude pro vás to nejvhodnější.

Rozhodně nezapomeňte, že vývoj v odvětví elektrokol je doslova zběsilý, proto se každým rokem technologie poměrně výrazně posouvá kupředu, i proto je dobré při výběru zohlednit nejen cenu a výbavu, ale i použité technologie, především technologie pohonné jednotky.

Při výběru kola doporučujeme nehledět pouze na cenu, ale i na to, na jaký typ využití kolo pořizujete. Jen tak se vyhnete zklamání z koupě nového produktu, který nesplní vaše očekávání či potřeby. Mějte na paměti, že elektrokolo si nekupujete na jednu sezónu, ale mělo by vám v ideálním případě sloužit tisíce kilometrů po dobu mnoha let.


Kde na elektrokole bude jezdit (jaký tvar rámu preferujete)?

Výběr kola je vždy dobré přizpůsobit vašim návykům, zdravotnímu stavu a kondici. Je například zbytečné nutit se do vysokých rámů, pokud víte, že se vám na takové kolo hůře nastupuje. Na trhu máme dnes kromě ryze pánských a dámských rámů už i varianty univerzální (tzv. unisex), proto si i muž dokáže vybrat důstojné kolo se sníženým nástupem.

Za jakým účelem si elektrokolo pořizujete (kde budete na kole jezdit)? Žádné elektrokolo není univerzální, a proto je třeba, abyste si před návštěvou prodejny rozmysleli, kde a jak budete chtít kolo převážně používat. Má být do terénu, zvládnout dlouhé výlety, nebo stačí pouze kratší přejezdy po městě?

Elektrokola můžeme ve zkratce rozdělit na turistická – krosová, horská, městská a skládací. Městská jsou stavěná na nenáročné projížďky, skládací mají hlavní přednosti ve skladnosti a jednoduchém transportu, krosová kola vynikají především na delší trasy a výlety po silnicích a v lehkém terénu a horská elektrokola zvládnou vysokou zátěž i v nejnáročnějším terénu.


Jaký očekáváte dojezd elektrokola?

Dojezd je jeden z nejčastěji zmiňovaných parametrů a také jedna z nejvíce proměnných hodnot. Velmi záleží na jízdním stylu, profilu tratě, váze jezdce, nastavení asistence, použitém typu motoru a řídící jednotky atp. 

Zákazník bohužel mnohdy zjistí, že prezentovaný parametr v prospektu nemusí odpovídat skutečnosti (někteří výrobci uvádějí dojezdy korektní, někteří se tento údaj snaží nadhodnotit). Doporučujeme, aby se zákazník důkladně informoval u prodejce na dojezd konkrétního modelu kola (reálně vyzkoušený dojezd, nikoliv údaj z katalogu).

Obecně můžeme dojezdy rozdělit do následujících kategorií:

a) 40-70 km na jedno nabití (kapacita baterie 9AH-11 Ah, motor v náboji kola)

b) 70-90 km na jedno nabití (kapacita baterie 11AH-13 Ah, motor v náboji kola)

c) 90 a více na jedno nabití (kapacita baterie 13-17 Ah, motor v náboji kola)

d) 70-140 km na jedno nabití (kapacita baterie 11,4 Ah-14 Ah, středový motor)

 Vyšší kapacity baterií se sériově prozatím příliš neprosadily. Takové baterie zbytečně narušují jízdní vlastnosti a váhu elektrokola.


Jakou částku jste ochotni investovat (volba správného poměru: cena, výbava, parametry)?

Tato otázka je poměrně složitá a zároveň velice individuální a citlivá. Nižší počáteční investice je vykoupena vždy vyššími investicemi do servisu a údržby kola, a nakonec zákazník utratí více peněz, než v případě zakoupení „kvalitnějšího“ produktu. 

Rozumné elektrokolo můžete dnes pořídit v ceně nad 25 000 – 40 000 Kč, poté již záleží na vašich nárocích a požadavcích na výbavu a techniku kola.  Ne vždy totiž platí pravidlo, čím vyšší cena, tím vyšší kvalita.


Jaký typ pohonu (motoru) zvolit?

Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Stále více zákazníků se začíná orientovat na motory středové (Bosch, Yamaha, Bafang, atd.). Je pravda, že středový motor se jeví jako nejefektivnější a nejpropracovanější řešení elekropohonu.

Nicméně každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, každý má jiný styl jízdy a jiné možnosti. Tudíž nelze globálně říct, že ten či onen typ pohonu je nejlepší. U této otázky je velice důležité, aby zákazníkovi prodavač věnoval čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekáváte, jaké jsou vaše požadavky a možnosti.

Na základě těchto informací a zkušeností by měl zodpovědně poradit, která varianta pohonu je pro koho nejvhodnější. V případě, že byste měli pocit, že prodejce nedisponuje dostatkem odborných znalostí a zkušeností, doporučujeme se obrátit na prodejce jiného, jelikož špatně zvolený pohon vás může „obtěžovat“ při každé jízdě. A místo radosti z nového kola se dostaví pocit rozčarování.

Kategorie pohonu

a) motor v náboji předního kola – jeden z nejlevnějších pohonů, dnes se již příliš nepoužívá.

b) motor v náboji zadního kola – nejfrekventovanější umístění motoru, nejlepší poměr ceny a jízdních vlastností. Pokud je použitý kvalitní motor, mile vás překvapí výkon a zrychlení motoru 250 W.

c) motor středový – z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější umístění motoru, velice komfortní dávkování výkonu motoru, krátká reakční doba asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru je středový pohon úspornější, s baterií 36 V 11,4 Ah dojezd 75–140 km.

d) Umístění baterie Umístění baterie na elektrokole se v rámci vývoje elektrokol několikrát měnilo. Začalo se s baterií za sedlovou tyčí, poté se baterie přesunuly na zadní nosič, kde můžeme baterii najít i dnes – především u městských a cestovních elektrokol.

Jako nejlepší umístění baterie můžeme označit rámové, tzn. baterie je umístěna na spodní rámové trubce místo láhve na pití. Toto umístění je ideální z pohledu rozložení váhy a těžiště celého kola. Rámové baterie aktuálně také procházejí nejintenzivnějším vývojem.

U některých modelů se stále častěji začínají objevovat také integrované baterie do rámu. Toto řešení je z pohledu designu nejzajímavější, ale s ohledem na vysoké ceny neintegrovaných baterií se tato varianta prosazuje jen na nejvyšších modelech některých značek.


Správná volba velikosti rámu

Celá řada zákazníků na prodejně poptává kola s nevhodně zvolenou velikostí rámů. S výběrem správné velikosti rámu musí pomoci prodavač, který by měl mít dostatek zkušeností a dokáže vybrat kolo přímo „na tělo“. Rizikem ve špatném obchodě je, že vám prodavač vnutí kolo, které má na prodejně, nikoliv, které by vám skutečně sedělo.

Každý z nás má trochu jinou stavbu těla a každá značka používá trochu jiné geometrie rámů a pozor – také různé číslování velikostí. Proto nelze sestavit nějakou obecnou, univerzální tabulku, která by platila pro všechny. Nezapomeňte, že si kolo kupujete na několik let a je důležité, abyste se na něm cítili dobře, pouze tak vás jízda bude bavit.


Zohledněte zkušenosti a reference

Při výběru kola je dobré se nespoléhat pouze na informace z katalogů a internetových stránek výrobců, ale doporučujeme vycházet z referencí majitelů a zkušeností prodejce či známých. Mnohdy se jedná o jednu z nejužitečnějších zpětných vazeb, které můžete získat. Doporučení spokojeného majitele nového kola je nejcennější.

Je dobré se v rámci výběru bavit s prodejcem i o jeho zkušenostech a doporučeních. Pokud budete mít pocit, že prodejce neposkytuje potřebné informace, doporučujeme navštívit specializovanou prodejnu, kde máte garanci odborných informací a především reálných zkušeností s jednotlivými typy elektrokol a jejich pohonů. Buďte nároční a hloubaví, vy jste zákazník a vy investujete své peníze.


Nepodceňujte mechanickou výbavu elektrokola

Často opomíjeným parametrem při výběru elektrokola je úroveň mechanické výbavy. Jedná se o faktor, který přímo ovlivňuje životnost a spolehlivost kola, jeho dojezd, výkon a pocit z jízdy. V neposlední řadě také ovlivní to, jak kolo jede, pokud jedete bez využití elektro pohonu (tedy bez použití elektřiny).

U levných kol se projevuje větší odporová hodnota mechanických komponentů a „ušlapat“ takové kolo je mnohdy poměrně náročné. Proto doporučujeme vybírat i mechanickou výbavu citlivě podle typu použití a finančního rozpočtu.

Věřte, že i mezi koly v podobné cenové hladině se objevují poměrně velké technické rozdíly, a ne vždy platí úměra čím dražší, tím kvalitnější produkt. Zákazníci se často orientují výhradně na výbavu elektropohonu a baterie a mechanickou výbavu příliš neřeší. Nevyznají se v tom, podceňují ji.


Vyhněte se přestavbě běžného kola na elektrokolo

Mnoho zákazníků s námi řeší dilema, zda koupit nové elektrokolo nebo se pustit do přestavby jejich stávajícího kola, které je ještě v rozumném technickém stavu. Pokud žijete bezodpadním způsobem života, asi nebudete souhlasit, ale podíváme-li se na jízdní vlastnosti a funkčnost, je zcela jasné, že přestavba pokulhává, a nové elektrokolo vítězí.

Co se týče finanční roviny, i zde se přestavba ve většině případů již nevyplatí. Ceny nových elektrokol se přibližují ceně přestavbových sad, ale komfort a pocit z jízdy přestavěného elektrokola není možné přirovnat k pocitu z jízdy na elektrokole novém. Smysl přestavby osobně lze uznat v případě, kdy vlastníte nějaké atypické či speciálně upravené kolo, kterého se nechcete nebo nemůžete vzdát.


Neunáhlete se

Zná to každý z nás. Někdy narazíte na nabídku, které se prostě nedá odolat. Alespoň zdánlivě. Vzhledem k tomu, že elektrokolo kupujete na delší časový horizont a v ideálním případě na něm budete trávit velké množství volného času, je důležité kolo koupit opravdu zodpovědně.

Před nákupem tedy vždy důkladně zvažte podstatné parametry. Před zakoupením doporučujeme vybraný model elektrokola vyzkoušet. Testovací jízda by měla být alespoň v rozsahu pár stovek metrů nebo kilometrů, pouze tak budete mít možnost si kolo dokonale osahat, vyzkoušet posed a jízdní vlastnosti. Bez testovací jízdy nemáte nikdy jistotu, že sebelépe vybrané kolo bude právě pro vás.

Send this to a friend