Fazua Evation 1.0 specifikace, český manuál ke stažení

Pohonná jednotka Fazua Evation, která vstoupila na trh v roce 2013, se liší od většiny elektromotorů v mnoha směrech. I když má tato Německá společnost aktuálně v nabídce pouze jedinou pohonnou jednotku, pro většinu známých cyklo firem je Fazua jasnou volbou.

Tuto pohonnou jednotku využívá momentálně přes čtyřicet světových značek z celého světa. Například je to italské Pinarello, německý Focus, Bulls, Stevens, francouzský Lapierre, Look, český Leader Fox, a spousta dalších značek.

Tato světová podpora pomohla určitě také při získání grantu 15 milionů EUR . Ten Fazua získala v roce 2019 na financování růstu, podpořený Evropským fondem pro strategické investice od Evropské investiční banky.

Fazua se nyní chystá ještě více investovat do rozšíření jejich sortimentu a chce si i nadále udržet dobře nastavený obchodní model s nejvyššími standardy kvality, výrobu pod vlastní střechou v Německu a spolehlivé partnery, z nichž většina také pochází z Evropy.

Nechme se tedy překvapit s jakým zajímavým pohonem či dalším vylepšením tato německá značka přijde do budoucna. Již tato jednotka se stala u mnoha spokojených zákázníků nejlepší pohonnou jednotkou vůbec. Ostatně na recenze se můžete podívat přímo zde.

Čím je tedy pohonná jednotka Fazua Evation tak mimořádná. Dalo by se to charakterizovat třemi slovy. Je kompaktní, lehká, a velice tichá. Co se týče kompaktnosti, tak Fazua je jedinečná v tom, že baterie s motorem tvoří jeden celek.

Nejlehčí elektrické silničky na trhu ⇐ Přečíst článek

Ten je zabudovaný do spodní rámové trubky daného elektrokola a v případě nabíjení je potřeba tento set vždy vyjmout. K elektrokolu je pak možné pořídit samostatný kryt takzvaný Downtube Cover nahrazující pack baterie a motoru, takže během pár vteřin můžete z elektrokola udělat klasické kolo.

Downtube Cover je dutý hliníkový kryt vážící pouhých 490 g, který dokonale přiléhá na spodní trubku jakéhokoli e-kola vybaveného systémem Fazua. Dutý prostor tohoto krytu pak lze použít jako praktický úložný prostor pro opravárenské soupravy, nářadí nebo potraviny. To je velice chytré.

Downtube Cover

Downtube Cover můžete koupit zde

Pokud víte dopředu, že se bez motoru obejdete a důležitější je pro vás v tu chvíli váhová úspora, můžete klidně vyjet na vyjíždku bez necelých tří kilogramů, což by u většiny elektrokol s takřka na pevno usazenou pohonnou jednotkou nebylo nikdy možné.

Nebo naopak se rozhodnete pro namáhavější vyjíždku, kde již budete potřebovat pomoc motoru. Jednoduše do rámu zacvaknete baterii, kterou aktivujete a můžete frčet. V tomto je Fazua opravdu jedinečná.

Další velkou výhodou pohonného systému Fazua Evation je, že neklade žádný odpor při šlápání při zapnutém motoru, ani když se pohon při rychlosti vyšší než 25 km/h vypne. Budete se cítit stejně, jako byste šlapali na klasickém kole. Tohle je opravdu super.

Princip odpojení je velice jednoduchý. Po přesáhnutí rychlosti 25 km/h se část hřídele zasune a motor se zcela odpojí, diky tomu tak šlapete zcela bez odporu. Drive Pack ( baterie+motor ) je na rámu velice nenápadný, tudíž mnoho lidí ani nepozná, že se jedná o elektrokolo.

Motor má standardní nominální výkon 250 W, maximální výkon pak 400 W a nejvyšší krouticí moment 55 Nm. Svým výkonem tedy odpovídá přibližné motoru Active Plus od značky Bosch. Díky ovládání na řídítkách si můžete vybrat ze tří režimů asistence.

Stisknutím horního tlačítka či spodního přepnete vyšší stupeň podpory nebo naopak nižší. Každá asistence má jinou barvu podsvícení, což usnadňuje rychlou orientaci. Konkrétně Fazua má tři režimy dopomoci, osvícené vždy jinou barvou LED diod.

Jedná se o asistenci breeze: zelané podsvícení, asistenci river: modré podsvícení a asistenci rocket: červené podsvícení, plus také režim bez pomoci svítící bílou barvou. Breeze asistence je malá, ale účinná podpora pro maximální dojezd. River asistence je využívaná podpora pro většinu případů.

Rocket asistence je maximální podpora pro velmi náročnou jízdu do velkých kopců. Jednotka motoru pak produkuje při těchto asistencích 125 W (Breeze-zelená), 250 W (River-modrá) a nebo nejvyšší 400 W (Rocket-červená).

Určitou daní za tak malou váhu je malá kapacita baterie. Ta má kapacitu 252 Wh (7 Ah. 36 V) a její rozměry jsou 29,5 x 8 x 7,5 cm. Váha baterie je 1.4 kg. Nutno ale dodat, že u většiny elektrokol to bohatě stačí. Baterií si můžete dokoupit hned několik.

Lehká baterie má tu výhodu, že můžete mí jednu osazenou na vašem elektrokole a další klidně v batohu jako záložní. Vaše záda to určitě ani nepocítí. Fazua má proto také k v nabídce i přímo cyklistický batoh evoc FR Trail E-Ride k tomuto určený.

Přiložená nabíječka s nabíjecím proudem 2A, dokáže baterii nabít do plna za 3.5 hodiny. Jak již bylo zmíněno, pro nabíjení je třeba baterii vždy vyjmout z rámu kola, což může někoho otravovat, ale je to záležitost několika sekund.

Před každou jízdou je potřeba baterii zase aktivovat manuálně. Po několika hodinách nečinnosti totiž upadá do klidového stavu, ze kterého se probudí pouze stiskem tlačítka. To najdete na jejím čele.

Po zapnutí akumulátoru ukazatel stavu nabití zobrazí animaci spouštění. Poté LED krátce zobrazí stav nabití akumulátoru přes zelené LED diody. Každá LED dioda odpovídá cca 20 % stavu nabití akumulátoru. Jestliže je akumulátor vybitý, periodicky se rozsvěcují poslední LED.


převodovka Bottom Bracket

Středové složení v níž je umístěna převodovka je o váze 1.31 kg. To je již upevněno napevno s veškerou integrovanou elektronikou pro oboustranné měření točivého momentu a další měření kadence. Tyto hodnoty se ihned přenáší do pohonné jednotky na rámu, což poskytuje přirozenou dopomoc bez jakéhokoliv cukání.

Fazua také nabízí zdarma aplikaci Rider pro e-kola od roku 2019, kterou spárujete jednoduše přes Bluetooth. Pokud máte starší model elektrokola a máte zájem využívat tuto apku, obraťte se na stránkách Fazua na technickou podporu.

Zadarmo tak získáte mnoho cenných informací. Tedy přesně můžete analyzovat své vlastní výkony při každé jízdě. Aplikace obsahuje následující funkce: GPS navigace, sledování a informace o terénu, výkon motoru, zbývající kapacita baterie, vzdálenost do vybití, tachoměr, kadence, váš výkon, točivý moment.

Také máte plné informace o vaši baterii, kdy byla a kolikrát již byla nabita. Schopnost sdílet vaše vyjíždky s přáteli, celkové shrnutí a analýza dat po každé jízdě. Takže tato apka zadarmo nahradí nejeden cyklopočítač s GPS. Aplikace je podporována pro IOS a Android.


Aktualizace Black Pepper Performance Update

Článek byl aktualizovaný 1. října 2020. K této aktualizaci došlo letos na jaře. Nutno dodat, že se nejedná se jen o lehký update v podobě vychytání nějaké té mouchy, ale o pořádnou aktualizaci. Black Pepper update Fazua předělala od základu ovládací systém motoru pro optimalizaci výkonu a sladění biometrie dopomoci se záběry jezdce pro ještě přirozenější pocit z jízdy bez ohledu na rychlost.

Update také umožňuje párování systému přes Bluetooth a zobrazovat tak údaje jako rychlost a kadence abyste dostal z tréninku co nejvíce. Nejdůležitějším zlepšením je však zlepšení podpory šlapání. Díky tomu budete na kole strávit mnohem více času díky lepšímu využití energie.

Fazua Evation měl dobrou a přirozenou podporu šlapání. Avšak Black Pepper Performance Update používá nové algoritmy biometrické analýzy šlapání a také optimalizuje motor aby poskytoval ideální množství síly při každém otočení klik.

Největší výtky k tomuto pohonu směřovaly k malému rozsahu kadence šlapání, ve kterém fungovala podpora motoru optimálně a citelně zabíral. Bylo to pouze v rozsahu od 65 do 85 otáček za minutu. Především na silničním kole je však běžné jezdit s kadenci mezi 90 a 100 otáčkami.

Pokud jste šlapal/a touto frekvencí, motor znatelně slábl a nutil tak jezdce řadit do kopce těžší „pilu“ a jet více silově. Nový software tomuto učinil konec. Momentálně je rozsah kadence s optimální podporou nastaven na 50-120 otáček, což je dostačující pro každou jízdní situaci. Při jízdě je to opravdu velká změna k lepšímu.

Do kopce můžete krásné roztočit nohy do příjemných otáček (pochopitelné jak je kdo zvyklý, jaké má tělesné dispozice a jaké má celkové dlouhodobé zkušenosti s jízdou na kole a elektrokole) a s maximální podporou motoru si užívat svižné přibývání výškových metru do kopce při rychlosti 23-25 km/h.

Nyní je jednotka schopna poskytovat stálou a přirozenou podporu v širokém spektru od 50 do 120 otáček za minutu. Na těžké i lehké převody tady dostanete dostatečnou dávku podpory.

Zcela nové jsou také nastaveny stupně podpory. Zůstaly tři jako doposud, ale zcela se změnilo jejich nastavení a charakteristika. Neliší se pouze maximálním výkonem, který motor poskytuje, ale také jakým způsobem je výkon dodávám v závislosti na podávaném reálném výkonu jezdce.

Nejslabší stupeň podpory, Breeze, poskytuje prakticky konstantně podporu 150 W bez ohledu na výkon jezdce. Druhý stupeň podpory River poskytuje maximálně 300 W a je nejprogresivnější. To znamená, že poskytovaný výkon motoru se nejvíce mění podle výkonu, jaký podává jezdec.

Motor podává výkon přibližné stejný jako jezdec. To znamená, že pokud jezdec točí nohama na úrovni 100 W, motor také podává výkon 100 W. Když jezdec přišlápne a jede na 200 wattech, stejnou míru podpory dostane i od motoru.

A šlapat do kopce 400 wattovým výkonem a vydržet to delší dobu už je úroveň špičkové proficyklistiky! Pokud budete chtít při tomto módu dostat z motoru jeho maximálních 300 W, musíte také šlapat adekvátní silou a vytlačit ze svých nohou už celkem bolestivých 300 W.

Třetí stupeň. Rocket. je schopen poskytovat maximální podporu 375 W a jeho průběh je sice také progresivní, ale ještě mnohem strměji. Výsledkem je, že maximálního výkonu motoru 375 W dosáhnete již při výkonu jezdce 200 W. Pochopitelně je tento režim nejnáročnější na spotřebu energie z akumulátoru.

Další úprava se dotkla naladěni záběru motoru při rozjezdu. V původním nastavení motor začínal vždy zabírat po otočení klik o 150 stupňů. Nyní je to již po 50 stupních a rychlost nástupní síly motoru je okamžitá podle zapnutého stupně podpory.

Při nejslabším stupni, Breeze, nástup motoru téměř nezaznamenáte, naopak pokud se budete rozjíždět na Rocket, vystřeli vás z místa dopředu!

Před těmito vylepšeními zapadal pohon Fazua do průměru ostatních. Sice s velmi silnou stránkou minimalistického a lehkého řešení, ale zato slabší stránkou projevu v různých jízdních situacích a vlažnější odezvou, zejména při vyšší kadenci šlapání.

Po novém upgradu patři k nejlepším na současném trhu, pokud se bavíme o pohonu, který vám má poskytnout normální a přirozený cyklistický zážitek bez dramatických výkonových špiček v těžkých stoupáních.


Jak aktualizovat vaše elektrokolo s motorem Fazua

Chcete si nainstalovat Black Pepper Performance Update do vašeho elektrokola? Je to jednoduché. Jednoduše výjměte Drivepack ze spodní rámové trubky a zapněte baterii. Pomocí Torx klíče (T10) uvolněte šrouby a měkkým plastovým nástrojem opatrně krytku odejměte.

Stáhněte si nejnovější software a firmware Toolbox 2.0 na webu fazua.com a uložte si jej do počítače. Spusťte program Toolbox a v rozbalovacím menu zvolte Firmware Update. V menu Module zvolte Drivepack a vyhledejte stažený Firmware. Počkejte až motor dokončí kalibraci (uslyšíte drobnou vibraci) a můžete vyrazit na svém vylepšeném elektrokole.

Nakonec update také umožňuje synchronizaci s kompatibilními zařízeními přes Bluetooth, takže můžete sledovat svůj výkon, kadenci a rychlost. Pokud se chcete dostat hlouběji a specificky si upravit motor, tak vám nový Toolbox Software 2.0 umožní přístup do jednotky a individuální nastavení parametrů podle vašich požadavků a stylu jízdy.


Pokud již vlastníte elektrokolo se systémem Fazua nebo se teprve chystáte ke koupi, zde si můžete stáhnout kompletní český manuál, který vám bude určitě cenným pomocníkem na vaše otázky. Určitě také nezapomeňte mrknout na silniční elektrokola s motorem Fazua.


Manuál ke stažení FAZUA Manual CS    

Napsat komentář

Send this to a friend